Due Diligence Succesfactor: Betekenisvolle stakeholderdialoog

In alle stappen van het due diligence-proces speelt het betrekken van je stakeholders een belangrijke rol. Stakeholders worden ook wel belanghebbenden genoemd. Mensen of groepen mensen die beïnvloed (kunnen) worden door je bedrijfsactiviteiten of (in)direct betrokken zijn bij deze groepen. Belanghebbenden zijn bijvoorbeeld ngo’s, vakbonden, (lokale) overheden, merken, agenten, leveranciers en werkenden in de keten.

Het betrekken van stakeholders wordt gekenmerkt door communicatie die twee kanten op werkt. Ten eerste het informeren van stakeholders op een toegankelijke manier. De input en de feedback die belanghebbenden teruggeven, is van belang om het beleid en de inkooppraktijk bij te stellen of aan te scherpen. Het tweede aspect is het afleggen van verantwoording over hoe je als bedrijf werkt en hoe je verantwoordelijkheid neemt in de keten.

De OESO maakt onderscheid tussen stakeholders en rights-holders. Stakeholders kunnen allerlei organisaties zijn. Rights-holders zijn diegenen wiens rechten mogelijk worden geschonden (rechthebbenden). Rights-holders zijn bijvoorbeeld de mensen achter de naaimachine, in de mijn of de landarbeider. Hun stem is onder meer te horen bij locatiebezoeken, in werknemer-interviews tijdens audit- en monitoringsprocessen en in rapporten van organisaties die werknemers vertegenwoordigen, zoals vakbonden, vrouwengroepen en ngo’s. Lees meer hierover in het kennisdocument “Luisteren naar werkenden in de keten”.

Deze informatie geeft vaak een ander of extra beeld van de realiteit en kan tot extra maatregelen leiden in de vorm van aanpassing van beleid en inkoopprocessen. Rights-holders vormen een heel belangrijke groep om betekenisvol mee in contact te zijn.

 

De SER heeft een speciale themawebsite die bedrijven ondersteunt in het voeren van een betekenisvolle dialoog met hun stakeholders. Via een self-assessment krijgen bedrijven inzicht in hun aandachtspunten voor een betekenisvolle stakeholderdialoog en in hoeverre ze daar al van op de hoogte zijn. Met de tool “In 9 stappen naar een betekenisvolle dialoog” kunnen bedrijven een plan van aanpak opstellen.