Hoe verhoudt betekenisvolle stakeholderdialoog zich tot sociale dialoog? Is dit hetzelfde?

Er zijn enkele verschillen tussen stakeholderdialoog en sociale dialoog. Deze verschillen zitten hem met name in:

  • Betrokken partijen: sociale dialoog vindt plaats tussen werknemers, werkgevers en – bij een tripartite dialoog – overheden, terwijl een stakeholderdialoog zich niet beperkt tot vaste gesprekspartners. Stakeholderdialoog wordt aangegaan met alle stakeholders op wie het bedrijf een positieve of negatieve invloed kan hebben.
  • Focus en doel: sociale dialoog gaat over sociaaleconomische thema's en heeft als doel om consensus te bereiken over zaken als arbeidsvoorwaarden. Stakeholderdialoog is breder en heeft als doel om een open en constructieve dialoog te voeren met verschillende belanghebbenden over alle thema's die voor partijen van belang zijn. Het doel is om inzicht te krijgen in elkaars situatie, behoeften, verwachtingen en zorgen.

Sociale dialoog kan niet vervangen worden door stakeholderdialoog, wel kan (het bestaan van) de sociale dialoog inzichten opleveren voor je due diligence-proces en de stakeholderdialoog voeden. Als bedrijf word je geacht de sociale dialoog in je keten actief te stimuleren, onder andere door het bevorderen van het recht op vrijheid van vakvereniging. Wanneer werkenden in staat zijn om zich vrij te organiseren en te vertegenwoordigen, draagt dit bij aan de legitimiteit en geloofwaardigheid van de stakeholderdialoog.

Zie de International Labour Organization (ILO) voor meer informatie over sociale dialoog, collectieve arbeidsonderhandelingen en de gerelateerde conventies.