Introductie CSRD
Wat is duurzaamheidsrapportage?
In een duurzaamheidsverslag geeft de onderneming inzicht in haar strategie en beleid over duurzaamheid, hoe zij dit implementeert en hoe zij presteert op de betreffende prestatiemaatstaven. Hierbij is duurzaamheid een breed begrip dat veelal in verband gebracht wordt met ESG, dat staat voor Environment (Milieu), Social (Sociaal) en Governance (Bestuur).
Wat is de CSRD?
De CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) is een Europese Richtlijn die bepaalde ondernemingen verplicht te rapporteren over duurzaamheid in een duurzaamheidsrapport. Dit duurzaamheidsrapport is onderdeel van het bestuursverslag. Het duurzaamheidsrapport dient te worden beoordeeld door een externe accountant. De CSRD beschrijft welke informatie het duurzaamheidsrapport moet bevatten. De onderneming dient in het verslag aandacht te besteden aan:
- de impact van de onderneming op mensen en het milieu.
- de rol van duurzaamheid in het bestuur van onderneming.
- de financiële duurzaamheidsrisico’s en kansen van de onderneming op de korte (1 jaar), middellange (5 jaar) en lange termijn (5>jaar). De onderneming besteedt daarbij aandacht aan zowel daadwerkelijke als potentiële toekomstige impacts, risico’s en kansen.
- de wijze waarop duurzaamheid onderdeel is van de bedrijfsstrategie, het beleid en de processen voor het beheer van risico's, en wat de onderneming wil bereiken op het gebied van duurzaamheid.
Vanaf 2024 zullen de eerste bedrijven moeten gaan rapporteren onder de CSRD.
Meer informatie:
- Zie ook vragen onder 'Reikwijdte CSRD'.
- Zie ook vraag 'Beslisboom: Val ik onder de CSRD en vanaf wanneer?'.
Van wie komt de CSRD en wat is de status ervan?
De Europese Commissie heeft in april 2021 een voorstel gedaan voor een Europese richtlijn, de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). De CSRD is op 10 november 2022 aangenomen door het Europese Parlement met 525 stemmen voor, 60 stemmen tegen en 28 onthoudingen. Na goedkeuring door de Europese Raad is de CSRD in december 2022 gepubliceerd in het Official Journal, waarna deze op 5 januari 2023 in werking is getreden.
Na 5 januari 2023 startte de zogenoemde implementatieperiode voor EU-lidstaten. Dat betekent dat een nationale wetgever, zoals de Nederlandse wetgever, vanaf dat moment 18 maanden had (tot juli 2024) om de CSRD om te zetten in nationaal recht. Nederland heeft de deadline voor implementatie niet gehaald. Het is nog niet bekend wanneer de CSRD wordt omgezet in Nederlands recht.
Op 29 januari 2025 heeft de Europese Commissie het Kompas voor concurrentievermogen gepubliceerd. In dit Kompas zet de Commissie o.a. vijf randvoorwaarden voor concurrentievermogen uiteen. Een van deze randvoorwaarden is ‘vereenvoudiging’, welke tot doel heeft regeldruk en administratieve lasten voor ondernemingen te verminderen.
Naar aanleiding van het Kompas heeft de Commissie op 26 februari 2025 het omnibusvoorstel gepubliceerd waarin onder meer voorgesteld wordt om de CSRD, de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) en de EU Taxonomie op onderdelen te wijzigen. Het omnibusvoorstel wordt nu aan het Europees Parlement en de Raad voorgelegd voor hun beoordeling en goedkeuring. Zie vraag "Wat houdt het omnibusvoorstel van de Europese Commissie in en welke wijzigingen van de CSRD worden daarin voorgesteld?” voor meer informatie.
Meer informatie:
- Zie ook vraag 'Hoe wordt de CSRD omgezet in Nederlandse wetgeving?'
Wat zijn de kerndoelstellingen van de CSRD?
De Europese Commissie heeft drie kerndoelstellingen van CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) duurzaamheidsrapportage geformuleerd:
- verminderen van systeemrisico's van klimaatveranderingen en andere duurzaamheidsonderwerpen zoals sociale misstanden;
- wijzigen van kapitaalstromen: ervoor zorgdragen dat er meer geïnvesteerd wordt in duurzame activiteiten en minder in niet-duurzame activiteiten;
- verantwoorden door ondernemingen t.a.v. hun impact op mens en milieu. Het is goed om deze in gedachten te houden als je aan de slag gaat met de verplichtingen uit de CSRD.
Het is goed om deze in gedachten te houden als je aan de slag gaat met de verplichtingen uit de CSRD.
Hoe past de CSRD in het bredere ESG-landschap?
In het Parijs Akkoord is afgesproken om de opwarming van de aarde te beperken tot maximaal 2 graden Celsius. Een pakket aan maatregelen en beleidsinitiatieven - waaronder de “Green Deal” - moet de Europese Unie helpen naar een economie die in 2050 klimaatneutraal is, groeit zonder uitputting van grondstoffen en waarin geen mens of regio aan zijn lot wordt overgelaten.
Om de groene transitie te bekostigen, moeten er publieke- en private geldstromen naar duurzame economische activiteiten vloeien. Dat betekent dat inzicht nodig is in hoe duurzaam ondernemingen zijn, zodat investeerders of banken keuzes kunnen maken over waarin zij investeren of aan wie zij kredieten verlenen en tegen welke voorwaarden. De CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) bevat de wettelijke verplichting om een duurzaamheidsverslag op te stellen. Dat verslag draagt bij aan het inzicht in hoe duurzaam de onderneming is en biedt de basis voor het gesprek met de stakeholders hierover. De CSRD gaat niet alleen over milieu, maar gaat expliciet ook in op de andere onderdelen van Environmental, Social en Governance (ESG) (sociaal en bestuur). Een integrale aanpak op het gebied van de drie ESG-onderwerpen (milieu, sociaal en bestuur) is noodzakelijk om te komen tot een positieve impact op mens en milieu.

Zie begrippenlijst voor afkortingen (pagina 3)
Meer informatie:
Kan de implementatie van de CSRD leiden tot verschillen tussen EU-lidstaten?
Een Europese richtlijn, zoals de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), moet zo nauwkeurig mogelijk worden geïmplementeerd (ingepast) in het recht van een lidstaat. Op deze manier is het recht vergelijkbaar. Een richtlijn kan enkele keuzes bevatten. Die keuzes noemen we lidstaatopties. EU-lidstaten krijgen dan de vrijheid om een keuze te maken binnen de kaders die de richtlijn daarvoor biedt. Ook de CSRD bevat enkele lidstaatopties. Voorbeelden van lidstaatopties uit de CSRD zijn, kort gezegd, het toestaan dat:
- informatie wordt weggelaten indien het openbaar maken ervan ernstige schade zou toebrengen aan de commerciële positie van de onderneming of de groep.
- de beoordeling van het duurzaamheidsverslag plaatsvindt door een andere externe wettelijke auditor/accountant dan degene die de jaarrekening controleert.
- een onafhankelijke assurantie dienstverlener het duurzaamheidsverslag beoordeelt/controleert.
Een overzicht van de nationale implementatiewetgeving van de lidstaten vind je op Eurlex, een website over Europees recht die wordt beheerd door het publicatiebureau van de Europese Unie. Ook commerciële partijen volgen de implementatie in de verschillende lidstaten, zie bijvoorbeeld de ‘CSRD Transposition Tracker’, opgesteld door een samenwerkingsverband van internationale advocatenkantoren.
Meer informatie:
- De meest recente versie van deze CSRD Transposition Tracker is te vinden op de website van Ropes & Gray. Ropes & Gray en haar samenwerkingspartners zijn niet verbonden aan de SER noch aan de RJ en zijn niet betrokken geweest bij de totstandkoming van dit document.
Hoe wordt de CSRD omgezet in Nederlandse wetgeving?
Hoe de implementatie van de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) in het Nederlands recht eruitziet is nog niet definitief. Het is de bedoeling dat de implementatie in twee stappen zal plaatsvinden. De verplichting dat een onderneming over duurzaamheid moet rapporteren, zal worden neergelegd in het Implementatiebesluit richtlijn duurzaamheidsrapportering. Daarnaast zullen via de Wet implementatie richtlijn duurzaamheidsrapportering de resterende verplichtingen uit de CSRD worden geregeld. Onderwerp van het wetsvoorstel implementatie richtlijn duurzaamheidsrapportering zijn het verplichte assurance-onderzoek en de wijze van openbaar maken van het duurzaamheidsrapport.
In 2023 is een ontwerpversie van het zowel het wetsvoorstel als het besluit voor consultatie aangeboden.
Na consultatie is het implementatiebesluit en nota van toelichting aangepast. Het is nu aan de Tweede en Eerste Kamer om in te stemmen met het besluit. Na instemming van de Kamer zal het besluit worden voorgelegd aan de Raad van State. Daarna volgt publicatie in de Staatscourant.
Van het wetsvoorstel is in 2024 een aangepaste versie, inclusief memorie van toelichting, ter advisering voorgelegd aan de Raad van State. De Raad van State heeft op 28 augustus 2024 een blanco advies heeft gegeven. Op 13 januari 2025 is het wetsvoorstel implementatie richtlijn duurzaamheidsrapportering aangeboden aan de Tweede Kamer. Het is nog niet bekend wanneer de Tweede Kamer de behandeling van dit wetsvoorstel zal agenderen. Na behandeling in de Tweede Kamer volgt de toetsing door de Eerste Kamer.
De implementatie van de CSRD zal leiden tot enkele wijzigingen in en aanvullingen op bestaande Nederlandse wetten (zoals de Wet toezicht accountantsorganisaties, de Wet op het financieel toezicht, het Burgerlijk Wetboek en enige andere wetten).
De CSRD bevat enkele keuzemogelijkheden (lidstaatopties). Ook kan de wetgever uit een lidstaat in het nationale recht extra eisen stellen, zoals het verbreden van reikwijdte (nationale kop). Desondanks moeten wetgevers uit de verschillende EU-lidstaten de verplichtingen uit de CSRD zo nauwkeurig mogelijk overnemen in het nationale recht om zo de rapportageverplichtingen in de EU-lidstaten uniform te houden. Op basis van het ingediende wetsvoorstel en ontwerp besluit lijkt het dat de Nederlandse wetgever dat ook zal doen en 'alleen' de CSRD-regels letterlijk zal invoeren in Nederlandse wetgeving.
Wat zijn de kernveranderingen in het bestuursverslag door de CSRD en de ESRS?
Kernveranderingen in het bestuursverslag door de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) en ESRS (European Sustainability Reporting Standards) zijn:
- het bestuursverslag wordt uitgebreid met een duurzaamheidsverslag;
- het duurzaamheidsverslag wordt een apart onderdeel van het bestuursverslag waardoor het makkelijk vindbaar is;
- in het duurzaamheidsverslag is aandacht voor drie hoofdthema’s: milieu (Environment), sociaal (Social) en bestuur (Governance).
- gedetailleerde duurzaamheidsrapportage standaarden, de ESRS, schrijven voor hoe je moet rapporteren;
- dubbele materialiteit is het uitgangspunt van de rapportage. De onderneming rapporteert over de impact van duurzaamheidsfactoren op de onderneming en over de impact van de onderneming op de omgeving: keten, mens, milieu en dier. Hierbij wordt zowel gekeken naar actuele als potentiële impact, en er wordt gekeken naar de korte, middellange en lange termijn;
- het duurzaamheidsverslag wordt beoordeeld door een externe accountant;
- het duurzaamheidsverslag moet in een digitaal formaat ingediend worden via het handelsregister bij de Kamer van Koophandel en publiek beschikbaar worden gesteld.
Meer informatie:
Wat zijn redenen om een duurzaamheidsverslag te publiceren?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een bedrijf een duurzaamheidsverslag in lijn met de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) & ESRS (European Sustainability Reporting Standards) publiceert. Mogelijke redenen zijn:
- de wettelijke verplichting vanuit de CSRD-ESRS. Bedrijven die onder de reikwijdte van de CSRD vallen, worden verplicht om een duurzaamheidsverslag op te stellen. Zie hoofdstuk twee voor meer informatie over de reikwijdte van de CSRD;
- anticiperen op de wetgeving om in de toekomst te kunnen voldoen aan de wettelijke verplichting van de CSRD-ESRS. Het kost tijd om te rapporteren in lijn met de CSRD-ESRS en vroeg beginnen zorgt ervoor dat je proactief en via een lerende weg je kan voorbereiden;
- vertrouwen bij financiers creëren en toegang tot kapitaal vergroten;
- inspelen op (toekomstige) vragen van klanten die onder de CSRD-ESRS vallen en hiermee proactief al informatie verzamelen en publiceren;
- benutten van concurrentievoordeel. Bedrijven die transparant zijn en een duurzaamheidsverslag publiceren, kunnen hun concurrentievoordeel maximaliseren;
- beschermen van bedrijfsreputatie en opbouwen van (merk)imago en vertrouwen bij consumenten;
- samenwerking met anderen in je keten vergroten om tot impact te komen. Als je inzicht geeft via je duurzaamheidsverslag, kan de samenwerking met bedrijven of organisaties die in jouw keten actief zijn makkelijker worden, bijvoorbeeld omdat ze zelf overlap kunnen zien op thema’s of productielocaties;
- verantwoording afleggen over de duurzaamheidsprestaties die de organisatie in het verslagjaar heeft behaald. Deze transparantie is geschikt voor een brede groep van stakeholders van de organisatie, zoals werknemers, vakbonden, ngo’s en ketenpartners.
Voor wie is het duurzaamheidsverslag bedoeld?
Het duurzaamheidsrapport is bedoeld voor een brede stakeholdergroep, omdat het inzicht biedt in de duurzaamheidsimpacts, risico’s en -kansen van de onderneming.
De informatie uit het verslag is enerzijds bedoeld voor financiële stakeholders, zoals aandeelhouders, banken, crediteuren en overige financiers. Anderzijds zijn er ook veel stakeholders die gericht zijn op de impact die de onderneming heeft op haar omgeving die het verslag kunnen gebruiken om het gesprek aan te gaan.
Voorbeelden zijn werknemers, vakbonden en sociale partners, klanten, omwonenden en maatschappelijke organisaties en ngo's - zoals belangenorganisaties - die gericht zijn op milieu en mensenrechten. Daarnaast kan het duurzaamheidsrapport ook interessant zijn voor andere stakeholders zoals zakenpartners, overheden, analisten en academici.