Wat houdt het omnibusvoorstel van de Europese Commissie in en welke wijzigingen van de CSRD worden daarin voorgesteld?

Op 26 februari 2025 heeft de Europese Commissie het omnibusvoorstel gepubliceerd, waarin voorgesteld wordt om onder meer de CSRD, de CSDDD en de EU Taxonomie te op onderdelen te wijzigen. Het omnibusvoorstel wordt nu aan het Europees Parlement en de Raad voorgelegd.

Dit voorstel kwam naar aanleiding van het op 29 januari 2025 door de Commissie gepubliceerde Kompas voor concurrentievermogen. In dit Kompas zet de Commissie o.a. vijf randvoorwaarden voor concurrentievermogen uiteen. Een van deze randvoorwaarden is ‘vereenvoudiging’, welke tot doel heeft de regeldruk en administratieve lasten voor ondernemingen te verminderen.

Voor vereenvoudiging van de CSRD doet de Commissie de volgende voorstellen:

Verplichte rapportage alleen voor ondernemingen met >1000 werknemers:

Enkel ondernemingen met >1000 werknemers met daarnaast een omzet >€50 miljoen en/of een balanstotaal >€25 miljoen moeten verplicht rapporteren. Dit houdt in dat slechts een beperkt deel van de grote ondernemingen rapportageplichtig is en dat beursgenoteerde mkb-bedrijven niet meer onder de richtlijn vallen. Het voorstel betekent een afname van de rapportageplicht met 80%.

Vrijwillige rapportage voor overige ondernemingen:

Ondernemingen die niet verplicht hoeven te rapporteren kunnen dit alsnog doen onder een vrijwillige standaard die gebaseerd zal worden op de VSME.

Beperking informatieuitvraag in keten tot VSME:

De VSME zal als ‘limiet’ fungeren voor ondernemingen die op grond van de CSRD verplicht rapporteren. Rapportageplichtige ondernemingen mogen niet meer informatie uitvragen van niet-rapportageplichtige ketenpartners dan de limiet geformuleerd in de VSME.

Geen sectorspecifieke rapportagestandaarden:

De Commissie stelt voor geen sectorspecifieke rapportagestandaarden te ontwikkelen.

Geen overgang naar verplichte reasonable assurance:

De mogelijkheid om in de toekomst de momenteel verplichte limited assurance op het duurzaamheidsrapport te vervangen voor een verplichte reasonable assurance wordt geschrapt.

Opt-in optie taxonomie rapportage:

De Commissie introduceert een "opt-in" benadering voor grote ondernemingen met >1000 medewerkers en een netto-omzet ≤450 miljoen. Deze ondernemingen hoeven alleen te rapporteren over hun omzet en CapEx-KPI’s (duurzaamheid van de opbrengsten en kapitaaluitgaven) als ze claimen dat hun activiteiten in overeenstemming of gedeeltelijk in overeenstemming zijn met de EU Taxonomie. Ze kunnen er ook voor kiezen om dan hun OpEx-KPI (duurzaamheid van operationele uitgaven) te rapporteren. Als ze zo een overeenstemming niet claimen zijn ze niet verplicht om hierover te rapporteren.

Herziening eerste set ESRS:

De Commissie stelt een herziening van de eerste set ESRS voor door o.a. het aantal verplichte datapunten waarover gerapporteerd moet worden te verminderen.

Uitstel rapportage voor tweede en derde golf:

Uitstellen van de rapportageverplichting met 2 jaar voor ondernemingen die onder de huidige richtlijn in 2026 (grote ondernemingen) en 2027 (beursgenoteerd MKB) moeten rapporteren.

Meer informatie:


Vragen CSRD & ESRS

Heb je vragen over de CSRD, ESRS of mis je een vraag in deze lijst? Stuur ons een e-mail en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op. Voor technische vragen heeft EFRAG een ESRS Q&A platform (laatste update: december 2024) opgericht. Daar kun je een vraag indienen en antwoorden vinden op eerder gestelde vragen.

Vragen die over individuele feiten of omstandigheden gaan, zullen niet via deze wegen worden beantwoord. Voor dergelijke vragen raden we je aan contact op te nemen met een adviseur bijvoorbeeld je bedrijfsaccountant. 

Disclaimer

De SER en de RJ hebben deze vragen en antwoorden gemaakt op basis van informatie die op het moment van publicatie publiekelijk beschikbaar is. Hoewel de beantwoording van deze vragen met de grootste zorg is gedaan, kunnen aan gebruikers van deze lijst geen garanties worden gegeven met betrekking tot de juistheid, actualiteit en de volledigheid van de weergegeven informatie. De SER, de RJ en andere aan deze vragen en antwoorden gelieerde organisaties of personen kunnen niet aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen van het gebruik van de informatie. Dit document representeert niet de standpunten van EFRAG of de Europese Commissie noch die van de SER of de RJ.

Het is niet toegestaan om de opgenomen informatie of individuele elementen (inclusief afbeeldingen) zonder expliciete toestemming te kopiëren of verspreiden, als daarbij verwarring kan ontstaan over de afkomst van het materiaal.