Zicht op

‘Al onze studenten moeten volop hun talent kunnen benutten’

Voor mensen met een functiebeperking blijkt het vaak moeilijk om na hun studie een baan op het juiste niveau te vinden. Op Hogeschool Windesheim krijgen deze studenten sinds 2020 een steuntje in de rug met het project ‘Sterk aan het Werk’. Projectleider Rianne Bieleman pleit voor een landelijk vervolg en financiering.

Tekst: Corien Lambregtse | Leestijd: 3 minuten

Aan het woord:

Rianne Bieleman
Rianne Bieleman: Projectleider ‘Sterk aan het Werk’ Hogeschool Windesheim

Waarom dit project ‘Sterk aan het Werk’?

“Het project heeft als doel studenten met een functiebeperking vanaf de eindfase van hun studie naar een passende plek op de arbeidsmarkt te begeleiden. Uit onderzoek blijkt dat dertig procent van de studenten met een functiebeperking te maken heeft; denk aan autisme, ADHD, dyslexie, of een motorische of auditieve beperking. Tien procent van de studenten wordt daardoor belemmerd in de studie of bij het vinden van een passende baan. Een groot deel komt thuis te zitten of doet werk onder zijn of haar niveau. Wij begeleiden deze hbo’ers voorbij de grens van het diploma en houden ze in beeld tot ze een passende en duurzame baan hebben gevonden. Doorgaans duurt dat een paar maanden tot een jaar.”

Studenten achter laptop en PC
Foto: Shutterstock / SeventyFour

Hoe ziet het traject eruit?

“In de afstudeerfase, of vlak daarna, stellen we een persoonsprofiel op. Vaak hebben deze studenten een laag zelfbeeld; hun hele leven is er vooral aandacht geweest voor wat ze niet kunnen. Aan de hand van het persoonsprofiel kijken we naar wat ze juist wél kunnen. Vervolgens gaan we aan de slag om uit te vinden welk type bedrijf en vacature het best bij iemand past. Wat is er nodig om zo goed mogelijk te kunnen functioneren? We laten deelnemers inzien dat hun beperking ook hun kracht kan zijn. Misschien vond je het moeilijk om te plannen, maar heb je manieren gevonden om daar goed mee om te gaan. Hoe beter je weet wat je kunt en nodig hebt, hoe sterker je staat en hoe meer je een werkgever te bieden hebt.”

Lukt het alle studenten om goed werk te vinden?

“We hebben inmiddels ruim honderd studenten begeleid, daarvan heeft negentig procent een passende baan gevonden. Onze kracht is dat wij onze studenten kennen en weten wat ze kunnen, wat hun opleiding inhoudt en wat de mogelijkheden zijn.

‘Een beperking kan juist een kracht zijn’

Wij helpen studenten om open te zijn over hun beperking en over wat ze juist daarmee voor een bedrijf kunnen betekenen.”

Wat levert het traject op?

“Vaak denken studenten dat ze door hun functiebeperking nooit een gewoon leven kunnen leiden, maar tijdens het traject krijgen ze hoop en vertrouwen dat het wel kan. Ik heb een student werktuigbouwkunde begeleid die dacht dat hij vanwege z’n autisme en burn-outklachten niet meer dan drie dagen per week zou kunnen werken. Dankzij het traject heeft hij een passende baan gevonden als projectleider bij een techniekbedrijf. Tot zijn eigen verrassing heeft hij zich zo kunnen ontwikkelen dat hij een volledige werkweek kan werken. Hij werkt nu fulltime als manager, heeft een vriendin en heeft net een huis gekocht. Geweldig om te zien. Als mensen hun talenten benutten en werk doen dat bij ze past, bevordert dat hun mentale welzijn. Bovendien levert het geld op voor de samenleving doordat veel kosten, zowel uitkeringskosten als zorgkosten, worden bespaard.”

Wie betaalt het project?

“Tot nu betaalt Windesheim dit project zelf. Maar we zetten ons er hard voor in dat alle hogescholen zo’n traject aanbieden, zodat alle studenten gelijke kansen krijgen. Daarom zitten we aan tafel met de Vereniging Hogescholen en betrok- ken ministeries. We verkennen wat de mogelijkheden zijn, onder meer voor verankering in de wet- en regelgeving en de financiering.”


Gerelateerd artikel


Wat kan de SER hierin betekenen?

“De SER kan zich ervoor inzetten dat het wetsvoorstel ‘Van school naar duurzaam werk’ − dat zich nu op het mbo en praktijkonderwijs richt − wordt uitgebreid naar het hbo en wo. Er zijn zo’n 6.000 hbo- en wo-studenten die hulp nodig hebben om duurzaam werk te vinden. De SER kan helpen om dit probleem zichtbaar te maken en te agenderen, zodat ook deze studenten de nodige begeleiding krijgen om op een passende plek te komen.”


Dit artikel is ook verschenen in het papieren nummer van Zicht op waardig werk.

Abonneer nu gratis


Meer over het project

Het project ‘Sterk aan het Werk’ van Hogeschool Windesheim helpt (bijna) afgestudeerden bij het vinden van een passende baan, juist als ze een functiebeperking of lichamelijke beperking hebben.

Zicht op... magazine SER
Arbeidsmarkt. Onderweg naar het werk.
Studenten in actie in loods van het Zadkine College in Rotterdam, ze leren hier hoe te werken in een magazijn. Foto: Frank de Roo