Leren op de werkvloer bij Hanzestrohm: ‘Als je ontwikkelen op de werkvloer leuk maakt, dan gaat leren vanzelf’
Informeel leren, zoals leren van uitdagende taken of van collega's, is een belangrijk onderdeel van het werk. Bovendien is leren in een klaslokaal niet voor iedereen weggelegd. Hoe stimuleer je informeel leren op de werkvloer? En hoe draagt informeel leren bij aan een positieve en vanzelfsprekende leercultuur? In deze interviewreeks komen organisaties die leren op de werkvloer stimuleren aan het woord. In deel 2 spreken we Karsten Dijkstra, HR Manager bij Hanzestrohm.
© Hanzestrohm
Mensen maken het verschil
Hanzestrohm is een groep van ondernemingen die werkzaam is in de bouw en industrie. Het levert producten en diensten die technische groothandels, installateurs, woningbouwverenigingen en industriële organisaties die zij kunnen inzetten voor de bouw en gebiedsontwikkeling. Binnen de organisatie dagen collega’s elkaar uit om zich te blijven ontwikkelen en hierbij het bedrijf vooruit te helpen. Duurzame inzetbaarheid, vitaliteit en ontwikkeling van medewerkers zijn hier in van belang.We spreken met Karsten Dijkstra, HR Manager van Hanzestrohm. Binnen het bedrijf wordt hard gewerkt aan een positieve leercultuur. Een plek waar werknemers kunnen leren en ontwikkelen is ook positief voor de bedrijfsvoering en stimuleert de innovatie van hun producten en diensten. ‘Dit doe je met mensen die samen werken en leren en daardoor steeds beter worden in hun vak. Door het werk zo te organiseren dat dit (bijna) vanzelf gaat, wordt dit een manier van werken die voor zowel het bedrijf als de werknemer veel oplevert.’
Leercultuurscan
Hanzestrohm heeft gebruik gemaakt van een leercultuurscan die speciaal voor het mkb is ontwikkeld door Hogeschool Windesheim en Saxion. Medewerkers konden een score geven op zes bouwstenen (inhoud van het werk, ruimte en veiligheid om te ontwikkelen, samenwerken en teamontwikkeling, leiderschap gericht op ontwikkeling, organisatie-inrichting gericht op ontwikkeling en verbinding met de externe omgeving). Dijkstra: ‘De uitslag van de scan is niet goed of fout, maar geeft je als organisatie een beeld van waar je staat, ook ten opzichte van andere organisaties, en wat je kunt doen wanneer je bijvoorbeeld extra op informeel leren wilt gaan inzetten. Een mooi instrument om binnen de organisatie met elkaar het gesprek aan te gaan.’GoodHabitz, Insights Discovery en eigen Kernwaardentoolkit
Om het leren op de werkplek te bevorderen maakt Hanzestrohm gebruik van GoodHabitz, Insights Discovery en een eigen toolkit. Iedere medewerker heeft toegang tot GoodHabitz. Een enkele training is verplicht, daarnaast mag elke medewerker zelf bepalen van welk aanbod hij of zij gebruik wil maken. Het aanbod kan ook gekoppeld worden aan leren op de werkplek. Bijvoorbeeld als je je verder wilt ontwikkelen binnen projectmanagement, dan wordt er gezocht naar een passend project waarbinnen dit kan.
Hanzestrohm heeft een accreditatie voor het gebruik van Insights Discovery, dat vooral gericht is op persoonlijke groei en verbetering van effectieve samenwerking met collega’s. Elke medewerker vult een vragenlijst in om zijn of haar profiel scherp te krijgen, en de organisatie als geheel krijgt een goed beeld van wat voor medewerkers er in huis zijn. Elke combinatie van persoonlijkheidskenmerken heeft sterke en mogelijke zwakke punten. Je krijgt hiermee inzicht in je eigen voorkeuren, en je wordt je meer bewust van je eigen én andermans eigenschappen. Zij zetten deze tool in om elkaar beter feedback te kunnen geven en samenstellingen van en valkuilen binnen teams bespreekbaar te maken.
Buddy
Daarnaast geeft Hanzestrohm vorm aan informeel leren door nieuwe medewerkers te koppelen aan een buddy. Op een informele manier wordt een nieuwe medewerker wegwijs gemaakt in de organisatie en leert gaandeweg de gebruikte systemen en regels kennen. Ook delen leidinggevenden structureel één keer in het kwartaal ervaringen uit. Hiervoor gebruiken zij verschillende vormen, bijvoorbeeld door tijdens een wandeling op elkaars ervaringen te reflecteren.