Dertig jaar na de drie P’s
De goede woorden hebben we al een hele tijd: People, Planet, Profit. Ze zijn zelfs ouder dan ik ben. De drie P’s werden al in de jaren negentig van de vorige eeuw gebruikt om aan te geven waar bedrijven naar zouden moeten streven.
Leestijd: 2 minuten
Column van:
Zouden moeten… Want in de praktijk heeft financiële waardecreatie in de bestuurskamer nog altijd het laatste woord. Vandaag de dag zijn termen als brede welvaart, duurzaamheid en Economic, Social en Governance (ESG) gebruikelijker, maar nog altijd blijft het meestal bij proza en sfeervolle foto’s in jaarverslagen.
Hoog tijd dus om in diezelfde bestuurskamers te herdefiniëren wat ‘waardevol’ en ‘waardeloos’ is. Dat is waar het om gaat bij brede welvaart. Het vereist dat we bij ‘waarde’ denken aan toegevoegde waarde voor de mens, samenleving en de natuur. Die impact kun je trouwens prima in euro’s uitdrukken. Bedrijven als ABN AMRO en netbeheerder Stedin doen dat al, in hun maatschappelijke jaarrekeningen.
‘Hoog tijd om te herdefiniëren wat “waardevol” en “waardeloos” is’
We moeten bouwen aan een economie waarin elke onderneming een impactonderneming is, die streeft naar een positieve bijdrage voor mens en natuur. Een economie waarin we true prices betalen: prijzen die de werkelijke kosten van een product uitdrukken, waarin we het meewegen als bijvoorbeeld mensenrechten of milieu erdoor geschaad zijn. Een economie waarin geen bedrijf producten met een negatieve impact überhaupt nog zou willen produceren. Een economie waarin bedrijven geen smalle winstcijfers bekendmaken, maar hun true profit: hun bijdrage aan een leefbare wereld en kwaliteit van leven.
Nee, dat is geen vage toekomstdroom. Dat is onvermijdelijk de richting die we met z’n allen moeten inslaan. Pioniers als Triodos Bank en Tony Chocolonely geven het voorbeeld al. En het begin van regelgeving is er inmiddels, zoals de Europese Corporate Sustainability Reporting Directive. Het is aan ons om de spelregels van de economie zo te veranderen dat duurzaam, eerlijk en verantwoord ondernemen simpelweg makkelijker én winstgevender wordt dan business as usual. Dat wordt ook wel eens tijd, dertig jaar na de drie P’s.