Nieuwe bedrijfscommissie bij de SER

Op 1 januari 2025 wordt bij de SER een nieuwe bedrijfscommissie geïnstalleerd. Deze bedrijfscommissie vervangt de huidige bedrijfscommissies Markt I en Markt II. Deze worden per 1 januari dan ook opgeheven.

Shutterstock
De bedrijfscommissie helpt ondernemingsraden, bestuurders en andere betrokkenen rondom medezeggenschap. Ook kan de bedrijfscommissie bemiddelen bij geschillen tussen een ondernemingsraad (or) of personeelsvertegenwoordiging (pvt) en de bestuurder.  Bij de nieuwe bedrijfscommissie kan iedere partij uit het bedrijfsleven en de non-profitsector terecht.

Waarom deze wijziging?

Secretaris Marion Winnink: “Tot 2010 hadden we in Nederland diverse bedrijfscommissies per sector. In 2010 zijn die geclusterd tot twee bedrijfscommissies waarbij het logisch leek een onderscheid te maken tussen commerciële ondernemingen en non-profitorganisaties. In de praktijk bleek echter dat de zaken die aan een bedrijfscommissie worden voorgelegd weinig tot geen sectorspecifieke kennis vereisten. Er is natuurlijk altijd een inhoudelijke aanleiding om naar de bedrijfscommissie te gaan, maar in het merendeel van de gevallen gaat het toch over de relatie tussen or of pvt en bestuurder waarin het al wat langer een beetje schuurt. En dan maakt het niet uit of je bij een zorginstelling werkt, in de industrie of in de zakelijke dienstverlening.”

“Daarnaast nam het aantal bemiddelingszaken af, nadat de verplichting ‘eerst naar de bedrijfscommissie, dan pas naar de rechter’ uit de wet is geschrapt. Dat alles bij elkaar heeft gemaakt dat de SER de twee bedrijfscommissies per 1 januari 2025 vervangt door één algemene bedrijfscommissie.”

Wat betekent dit voor de medezeggenschap?

“Op zich niet zo veel. Een ondernemingsraad moet zijn werkwijze vastleggen in een reglement. In dat reglement vult hij ook in welke bedrijfscommissie van toepassing is. Als je na 1 januari 2025 je reglement aanpast, kun je de vermelding van Markt I of Markt II eruit halen en simpelweg verwijzen naar de bedrijfscommissie. Dan ben je wat dat betreft helemaal up-to-date. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor een pvt. Die is niet verplicht een reglement op te stellen, maar als je er één hebt en je moet er toch iets in wijzigen, neem dit dan direct mee. Dan weet je in ieder geval precies bij welke instantie je kunt aankloppen. Overigens blijven de contactgegevens voor de bedrijfscommissie hetzelfde.”

Let op: deze wijziging betreft niet de Bedrijfscommissie voor de Overheid. Deze blijft bestaan en is ondergebracht bij het CAOP in Den Haag.