Zicht op

Column Marjolein Moorman: ‘Ongelijk investeren in onderwijs voor gelijke kansen’

De coronacrisis komt bovenop de onderwijscrisis die er al was, zegt Marjolein Moorman, wethouder Onderwijs, armoede en inburgering in Amsterdam. We moeten investeren in extra opleiding en een hoger salaris voor docenten die op ‘moeilijke’ scholen werken.

Marjolein Moorman
Marjolein Moorman, wethouder Onderwijs, armoede en inburgering in Amsterdam


Lees door onder de foto

Hinkelbaan
Hinkelbaan | © Shutterstock

In Nederland moeten we ervoor waken dat na de pandemie de rijken steeds rijker en de armen steeds armer worden. In het onderwijs dreigen verschillen nog groter te worden dan ze al waren. Onderzoek heeft inmiddels ruimschoots aangetoond dat kinderen door de coronacrisis minder hebben geleerd. Deze achterstanden spelen vooral bij kinderen die al een groot risico lopen op een onderwijsachterstand, omdat ze minder meekrijgen van thuis.

Het is voor sommige scholen dus een veel grotere opgave om de achterstanden weer in te lopen. En laten we niet vergeten dat we al in een onderwijscrisis zaten. Bijna een kwart van de Nederlandse 15-jarigen was voor de crisis al functioneel analfabeet.

Er zijn scholen die steeds verder wegzakken

Het zou niet uit moeten maken naar welke school je gaat, maar dat doet het wel. Het lerarentekort is op scholen in achterstandswijken een groot probleem. Scholen hebben het knap gedaan in deze crisis op de crisis, maar er zijn ook scholen die steeds verder wegzakken. Ze kunnen niet aan goede docenten komen, schoolleiders komen en gaan en ze krijgen niet voldoende middelen om de kwaliteit weer op orde te krijgen.

Nu komt er een Nationaal Onderwijs Plan, waarin 8,6 miljard wordt uitgetrokken, maar dat is tijdelijk. Ik ben doodsbang dat na 2,5 jaar de scholen die het toch al goed deden de boel rechttrekken, maar dat dit scholen in wijken waar de opgave veel groter is, niet gaat lukken. Dit vergroot de kansenongelijkheid en dat mogen we niet accepteren.

Investeren in docenten op ‘moeilijke’ scholen

We moeten investeren in extra opleiding en een hoger salaris voor docenten die op ‘moeilijke’ scholen werken. Samen met ondersteuning van de inspectie en wethouders moeten we ervoor zorgen dat ieder kind gegarandeerd goed onderwijs volgt. Laat dat ook in de formatie doorklinken. Niet denken dat we er met tijdelijke maatregelen zijn. We moeten ongelijk investeren voor gelijke kansen.


Dit artikel verscheen ook in de papieren versie van SERmagazine, in het themanummer over herstel na de coronacrisis, mei 2021.


SER Jongerenplatform © Dirk Hol