Nederlander kan digitale kennis nog bijspijkeren
Dat Artificiële Intelligentie het nieuws kan bepalen dat jij op een nieuwssite ziet, weet 42% van de Nederlanders niet. Maar ook hun kennis over digitale apparaten kunnen Nederlanders nog verder ontwikkelen, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam.
In het onderzoek Digitale Competenties (DIGCOM) uit mei 2022 delen communicatiewetenschappers Dian de Vries, Jessica Piotrowski en Claes de Vreese de resultaten van een tweede meting naar de digitale kennis en vaardigheden van Nederlanders. Ze maken een onderscheid tussen negen gebieden van digitale vaardigheden. Gekeken is bijvoorbeeld naar het online kunnen vinden van informatie, die informatie kritisch kunnen beoordelen en 'online gezondheid en welzijn' (je gezondheid kunnen beschermen tegen negatieve gevolgen van internetgebruik).
Pauzes nemen
Digitale kennis en vaardigheden verschillen behoorlijk per leeftijd. Waar jongeren goed scoren op het kritisch beoordelen van online zoekresultaten of informatie, hebben zij moeite met de afleiding die de mobiele telefoon brengt. Zo vinden zij het ingewikkeld om pauzes te nemen van hun internetgebruik. Bijna een derde denkt dat ze wel kunnen multitasken en hun aandacht bij meerdere dingen tegelijk kunnen houden.
Creatieve vaardigheden
50-plussers hebben meer moeite met het vinden van online informatie en het kritisch beoordelen van deze informatie dan jongere Nederlanders. Veertig procent denkt bijvoorbeeld dat iedereen dezelfde informatie krijgt bij online zoeken naar dezelfde dingen, onder jongeren was dit 13%. Daarnaast laat het onderzoek zien dat 50-plussers meer moeite hebben met creatieve vaardigheden. Dit zijn skills als presentaties maken of het bewerken van foto's.
Meer informatie
Lees meer en download het onderzoeksrapport op de website van de UvA.
Bekijk ook onze veelgestelde vragen over digitalisering.